یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
شاهین شهر

حوزه/ دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون(س) شاهین شهر از پایان نامه خود با عنوان: «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، لیلا شاه رجبیان، دانش آموخته مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها شاهین شهر، امروز از پایان نامه خود با عنوان: «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان» با راهنمایی حجت الاسلام هاشم مجتهدی و داوری حجت الاسلام محمدعلی رستمیان در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله علیها شاهین شهر دفاع کرد.

شاه رجبیان در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: هویت نوعی رابطه میان شخصیت فرد و ساختار اجتماعی است که ارتباط معنادار و مستمر افراد با یکدیگر و با جامعه بدون آن، امکانپذیر نیست. انسانها تنها یک هویت واحد ندارند بلکه با هویت‌های متعددی خود را معرفی می کنند.

این دانش آموخته ادامه داد: هویت اجتماعی، سازمانی و فردی که این هویت ها نسبی بوده و همواره در حال تغییر و بازسازی هستند. از آنجایی که مهم ترین و تأثیرگذارترین دوران زندگی افراد، دوره جوانی است و در این دوره، قالب وجودی یک فرد شکل گرفته و آینده ای او هم بر طبق این اصل اساسی رقم می خورد، همچنین با توجه به نقش مؤثر جوانان در مسائل و موضوعات مهم مملکتی، بررسی هویتی این قشر از جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با اندکی تأمل می توان یافت که آیات نورانی قرآن و احادیث نقل شده از ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز برای این دوران اهمیت ویژه ای قائل شده اند. به عنوان نمونه در قرآن کریم الگوهای شایسته ای از جوانان مانند اصحاب کهف بیان شده و نیز داستان ها و نکات اخلاقی و تربیتی برخی از پیامبران جوان الهی ترسیم گردیده است.

دانش آموخته مرکز تخصصی نرجس خاتون سلام الله علیها شاهین شهر تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، محقق در این نوشتار به مبانی و شاخصه های هویتی جوان از منظر قرآن کریم در خانواده و بیرون از خانواده با روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق مطالعات کتابخانه ای پرداخته است. از نتایج این تحقیق این است که پرورش روحیه ایمان در جوان و آموختن مسائل دینی، محبت، تفاهم، همدلی و همیاری در خانواده، تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری، داشتن الگو در زندگی و توجه به حس مذهبی برخی از مبانی هویتی اجتماعی جوان در خانواده و بیرون خانواده از منظر قرآن کریم است.

وی اضافه کرد: عدم تجمل گرایی، خود دوستی، انعطاف پذیری، سخت کوشی، نشاط و شادابی، بلندهمتی، بصیرت و تیزبینی و آمادگی برای ایفای مسئولیت های بزرگ برخی از شاخصه های هویت اجتماعی جوان در خانواده و بیرون خانواده از منظر قرآن کریم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha